Valtaosa kaikesta saamastamme informaatiosta tulee ensin näköaistin kautta. Visuaalinen markkinointi on yksi osa yrityksen markkinointiviestintää, ja se täydentää muuta markkinointikokonaisuutta visuaalisilla herätteillä. Visuaalisen markkinoinnin ideana voidaan ajatella olevan havainnollistaa yrityksen identiteettiä ja tuotteita, sekä yrityksen imagoa, arvoja ja mieleenpainuvuutta. Visuaalisella markkinoinnilla pyritään luomaan yrityksestä, sen tuotteista tai palveluista positiivista mielikuvaa.
Visuaalisen markkinoinnin keinoja ovat muun muassa tuotteiden esillepano, näyteikkunamainonta, myymälämainonta, promootiot, tapahtumamarkkinointi, messut, näyttelyt sekä tuotekatalogit ja miten ne on toteutettu. Pienikään budjetti ei ole este visuaalisen markkinoinnin toteuttamiselle. Ydinasiana on oikeanlainen kokonaisuus ja omannäköinen myymälä erottuu muista kilpailijoista.
Näyteikkuna on visuaalisen markkinoinnin näkyvin elementti. Sillä voidaan helposti edistää myyntiä ja se on konkreettinen viestintäkeino. Tärkeintä näyteikkunassa on ehkä se, että se myy aukiolon jälkeenkin. Näyteikkunan tavoitteena on antaa hyvä ensivaikutelma, sekä herättää huomiota, ajatuksia ja mielenkiintoa. Näyteikkunassa tapahtuva visuaalinen markkinointi toimii niin konkreettisena tuotteiden myynnin edistämisenä kuin myös yrityskuvan luomisen työkaluna.
Väittäisin, että hyvin monet varsinkin kauneudenhoitoalan yritykset voisivat käyttää näyteikkuna markkinointia huomattavasti tehokkaammin hyödykseen. Omaan parturi-kampaamoni ikkunoihin suunniteltiin kesällä hyvin näyttävät ja huomiota kiinnittävät näyteikkunateippaukset. Uskaltaisin jopa väittää, että olemme onnistuneet saamaan uusia asiakkaita liikkeeseen sisään jo ainoastaan näyteikkunoiden avulla. Muutama asiakas on jopa sanonut, että olivat kävelleet liikkeen ohi ja katsoneet, että wow, mikäs uusi liike tuohon on tullut. Kyseisessä liiketilassa on siis toiminut jo aiemmin parturi-kampaamo, mutta asiakkaat eivät olleet edes huomanneet sitä huomaamattomien näyteikkunoiden vuoksi.
Nykyään visuaalista markkinointia voidaan käyttää myös monipuolisemmin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Monet sosiaalisen median kanavat ovat nimenomaan visuaalisia, näitä ovat esimerkiksi Instagram, Pinterest sekä uusimpana Snapchat. Kaikki nämä ovat tehokkaita ja edullisia visuaalisen markkinoinnin työkaluja yrityksille. Itse pyrin käyttämään yritykseni markkinoinnissa mahdollisimman paljon esimerkiksi Instagramia. Julkaisen siellä monipuolisesti erilaisia kuvia, jotka esimerkiksi tukevat yritykseni imagon rakentumista tai markkinoi tiettyä tuotetta tai palvelua.
On mielenkiintoista lukea eri markkinointikeinoista. Visuaalinen varmasti toimii aina, etenkin sisustus- ja vaateasioissa. Meidän tuttu kertoi, että heidän markkinointi keskittyy enemmän kuvituksiin ja muihin, ehkä led valotaulujen muodossa. https://leditaulu.fi/
VastaaPoistaVisuaalinen markkinointi varmasti onkin todella tärkeää. Me parhaillaan myös työstämme mainontastrategiaa. Olisi tarkoitus jonkinlainen valomainos hankkia, samalla kun uudistamme tiloja sekä myös brändiä. https://www.slamcon.fi/palvelut/valomainos
VastaaPoista