Segmentoinnilla tarkoitetaan prosessia, jossa markkinat
jaetaan toisistaan selkeästi erottuviin asiakasryhmiin. Segmentointi on markkinointistrategia, jossa laajat
kohdemarkkinat jaetaan useampiin segmentteihin erilaisten asiakkaiden
erityyppisten tarpeiden tyydyttämiseksi. Asiakaskohderyhmä, joka halutaan
asiakkaaksi, on segmentti. Segmentoinnin avulla yritys pystyy kohdistamaan
markkinointitoimenpiteensä juuri oikeille asiakasryhmille. Segmentoinnin
yleinen periaate on pitää segmentti kapeana. Tällä tavoin keskitetty viestintä
puhuttelee juuri oikeita kohderyhmiä ja yritys pystyy keskittää resurssinsa
paremmin. Näin markkinointi on taloudellisempaa ja tehokkaampaa.
Tehokas segmentointi vaatii kuluttajien ostokäyttäytymisen ymmärtämistä. Kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat markkinointi, ostoperusteet, toisten ihmisten vaikutus sekä demograafiset tekijät. Ostoperusteet voivat olla järki- tai tunneperäisiä. Segmentointikriteereinä
voidaan käyttää demografisia ja psykograafisia. Demograafisia ovat esimerkiksi
ikä, sukupuoli, koulutus, ammatti, asuinpaikka, perheen koko, perheen elinvaihe,
maantieteellinen alue ja tulotaso. Nämä ovat niin kutsuttuja kovia
segmentointiperusteita, ne ovat melko kiinteitä ja pysyviä. Psykograafiset taas
ovat helpommin muuttuvia ja häilyviä, niitä voidaan kutsua pehmeiksi
segmentointiperusteiksi. Näitä ovat elämäntyyli, harrastukset, käyttäytyminen,
arvot, asenteet, kiinnostuksen kohteet, maailmakuva, mielipiteet ja uskomukset.
Asiakassuhteen vaihe voi olla myös segmentointiperuste. Asiakkaiden
erilaisuuden ja erilaisten tarpeiden vuoksi, yritykset eivät koskaan voi
miellyttää kaikkia asiakkaita. Siksi asiakkaat on jaoteltava homogeenisiin ja
toisistaan riittävästi poikkeaviin segmentteihin. Jakoperusteista yrityksen
on valittava ne, jotka sopivat tavoitteisiin, resursseihin ja yrityksen tapaan toimia.
Valittujen asiakassegmenttien tulee olla mitattavia,
merkittäviä, tavoitettavia sekä toimintakelpoisia, jotta niitä voidaan
hyödyntää. Mitattavuus tarkoittaa, että segmentin tulee olla helposti
tunnistettavissa omaksi ryhmäkseen ja sen koon ja ostovoiman on oltava
määriteltävissä. Segmentin tulee olla myös tavoitettavissa, eli sen tulee olla
sellainen, että yrityksen on helppo kohdistaa siihen
markkinointitoimenpiteitään ja palvella sitä. Segmentin merkittävyys
tarkoittaa, että segmentin tulee olla riittävän suuri ja riittävän kannattava.
Segmentin on oltava myös toimintakelpoinen, eli sen on oltava sellainen, että
yrityksen on mahdollista suunnitella sille tehokasta ja houkuttelevaa
markkinointia.
Itse olen ymmärtänyt segmentoinnin merkityksen oman yritykseni markkinointia suunnitellessani. On hyvin tärkeää ymmärtää mikä on yrityksen kohderyhmä, jotta voidaan rakentaa toimiva markkinointisuunnitelma. Markkinointi on tehokkainta silloin kun se on kohdistettu juuri oikealle segmentille. Uskon, että tämä on asia, joka usein erityisesti hyvin pienissä yrityksissä unohdetaan. Itse olen konkreettisesti huomannut, miten paljon helpompaa minun on suunnitella markkinointikampanjoita kun minulle on selvää, keitä olen tavoittelemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti