perjantai 6. marraskuuta 2015

Sissimarkkinointi

Sissimarkkinointi, eli englanniksi guerilla marketing, tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienillä panostuksilla. Sissimarkkinoinnille on usein tyypillistä luovuus, kekseliäisyys, mielikuvituksellisuus, edullisuus ja tuloksellisuus. Sissimarkkinoinnissa on usein jokin selkeä idea, joka keskittyy tiettyyn kohderyhmään tai liikeideaan. Miljoonien eurojen sijasta käytetään kekseliäisyyttä ja pieniä, luovia juttuja, sekä tärkeintä on ymmärtää ihmisten ostokäyttäytymistä. Sissimarkkinointi saattaa myös yllättää.  Sissimarkkinoijan tavoitteena on saada tuotteesta kiinnostuneet ihmiset välittömästi haluamaan ja tilaamaan tuotetta. Sissimarkkinoinnilla pienikin yritys voi markkinoida edullisesti, mutta tehokkaasti.

Omassa yrityksessäni olen käyttänyt markkinoinnin keinoja, joissa on sissimarkkinoinnin piirteitä. Yksi esimerkki on kampanja, jonka tarkoituksen oli saattaa opiskelijoiden tietoon tieto yrityksemme opiskelija-alennuksesta. Osana kampanjaa kävimme kahden päivän ajan yliopistolla leikkaamassa miesten hiuksia hyvin edulliseen hintaan, samalla promoten itseämme ja opiskelija-alennustamme. Lisäksi jaoimme kaikkiin kaupungin korkeakoulujen ilmoitustauluille mainosjulisteita opiskelija-alennuksesta. Kampanja maksoi meille käytännössä vain omat työtuntimme sekä julisteiden painon. Tulokset olivat erinomaiset. Asiakasvirtamme on selvästi lisääntynyt nimenomaan opiskelijoiden osalta. 

Toinen suunnitteilla oleva sissimarkkinoinnin keinoja käyttävä kampanja on sosiaalisen median näkyvyyden lisäämiseen tähtäävä kampanja. Meiltä löytyy suuri määrä matkakokoisia tuotteita, joilla emme tee mitään. Ajatuksenamme on jakaa ne ilmaiseksi pois asiakkaillemme jotka joko merkitsevät itsensä yritykseemme tai arvostelevat yrityksemme sosiaalisessa mediassa. Näin saamme paljon ilmaista näkyvyyttä ja tehokkainta mahdollista kohdistettua mainontaa. Eli asiakkaamme niin sanotusti suoraan suosittelevat meitä ystävilleen sosiaallisessa mediassa.

Jokainen on varmasti joskus törmännyt ärsyttäviin mainoksiin. Sellaiset, jotka saavat näkemään jo punaista kun kuuletkin sen jo alkavan. Ärsytys on myös yksi mainonnan keino. Ärsyttävät mainokset jäävät mieleen, toisin kuin mitäänsanomattomat. Markkinoinnissa tärkeää on ymmärtää myös se, että kaikkia miellyttävä viesti ei välttämättä myy eniten. Usein sääntöjä rikkova kampanja myy jopa enemmän, vaikka suututtaakin osan ihmisistä, mutta saa myös osan ihmisistä reagoimaan voimakkaan positiivisesti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti