Trendit ovat aina riippuvaisia ajasta, niillä on aina menneisyys ja tulevaisuus. Trendejä syntyy ja kuolee jatkuvasti ja niitä esiintyy rinnakkain. Trendin elinikä on usein noin viisi vuotta. Trendit voivat siis olla nousevia, laskevia, murtuvia, vakaita tai muuttuvia. Esimerkkinä pitkään jatkuneesta nousevasta trendistä voidaan mainita Facebookin suosio, joka jatkaa edelleen kasvuaan.
Trendeistä puhuttaessa voidaan tarkoittaa oikeastaan mitä tahansa ilmiötä. Muitakin kuin muotiin ja kauneuteen liittyviä trendejä. Muoti tarkoittaa tiettynä aikana ja tietyissä tilanteissa vallitsevaa sosiaalisesti hyväksyttyä tyyliä, jonka joukko ihmisiä on omaksunut väliaikaisesti omakseen. Tähän liittyvät kaikki niin kampaukset, meikit, ihon väri, vartalonmuodot, asennot, eleet kuin tavat liikkua ja puhua ja käyttäytyä. Muoti voidaan jakaa lyhytkestoiseen pintamuotiin, laajasti hyväksyttyyn massamuotiin ja yleisesti levinneeseen maailmanmuotiin sekä kalliiseen ja innovatiiviseen huippumuotiin. Klassikkotyylit saattavat kestää jopa useita vuosikymmeniä, kun taas lyhytikäinen muoti saattetaan unohtaa yhden sesongin jälkeen. Voidaan sanoa, että muoti on yhteiskunnallinen instituutio, jonka tarkoituksena on ylläpitää kulutusta. Muotitrendejä on myös vaikea ennustaa, koska niihin liittyy niin paljon muuttujia.
Muoti kulkee sykleissä tasaisin väliajoin. Samat tyylit ja ilmiöt palaavat aina uudelleen muokattuna kyseisen ajan muotiin, oltuaan jonkin aikaa poissa. Ala-asteella ollessani noin 15 vuotta sitten leveälahkeiset housut olivat muotia. Mitä leveämmät lahkeet, sen coolimmat housut! Siitä muutaman vuoden kuluttua kapealahkeiset farkut tulivat muotiin, mikä tuntui aluksi hyvin oudolta. Jonkun ajan kuluttua kapeat lahkeet oli omaksuttu niin, että leveälahkeisia housuja ei olisi voinut kuvitella jalkaansa laittavan. Nyt kuitenkin voidaan taas huomata vaatekauppoissa myytävän leveälahkeisia housuja, joten saattaa olla, että kapealahkeisten housujen aikakausi alkaa olla lopuillaan ja muodin taas kiertävän.
Muoti kulkee sykleissä tasaisin väliajoin. Samat tyylit ja ilmiöt palaavat aina uudelleen muokattuna kyseisen ajan muotiin, oltuaan jonkin aikaa poissa. Ala-asteella ollessani noin 15 vuotta sitten leveälahkeiset housut olivat muotia. Mitä leveämmät lahkeet, sen coolimmat housut! Siitä muutaman vuoden kuluttua kapealahkeiset farkut tulivat muotiin, mikä tuntui aluksi hyvin oudolta. Jonkun ajan kuluttua kapeat lahkeet oli omaksuttu niin, että leveälahkeisia housuja ei olisi voinut kuvitella jalkaansa laittavan. Nyt kuitenkin voidaan taas huomata vaatekauppoissa myytävän leveälahkeisia housuja, joten saattaa olla, että kapealahkeisten housujen aikakausi alkaa olla lopuillaan ja muodin taas kiertävän.
Trendeistä voi syntyä myös megatrendejä. Megatrendi koostuu yksittäisestö ilmiöstä tai ilmiöiden tai trendien joukosta, joka määrittää hallitsevasti tulevaisuuden suunnan tai kokonaislaadun. Trendit ja megatrendit ovat sidoksissa toisiinsa, mutta niiden välinen raja on melko häilyvä. Megatrendit ovat kehityksen suuria linjoja, joiden historiaaa voidaan havannoida ja tarkastella. Ne ovat myös ilmiöiden tunnistettavia yhtenäisiä kokonaisuuksia joiden kehityssuunnan uskotaan jatkuvan samanlaisena myös tulevaisuudessa.
Eräs tämänajan megatrendi on mobiiliviestinnän kasvu. Nykyään jokaisen tulee olla tavoittettavissa koko ajan. Kanavia viestinnälle on useita; tekstiviestit, whatsapp, facebook, sähköposti, snapchat. Lista on loputon ja kasvaa jatkuvasti. Kymmenen vuotta sitten tätä ei olisi voinut kuvitella, kun taas nyt on mahdotonta ajatella, että näitä viestintä mahdollisuuksia ei olisi.
Megatrendeiksi voidaan sanoa muun muassa globalisaatiota, ilmastonmuutosta, työn muutosta ja väestön muutosta. Sitra hahmottelee joka vuosi suuria yhteiskunnallisia muutoksia koskevan trendilistan. Tämän vuoden trendilistan päivittämisen aikana keskusteluun ovat nousseet mm. Ukrainan kriisi, ISIS-terroristijärjestö, Euroopan jatkuvat talousvaikeudet sekä uhkaava eriarvoistuminen.
Eräs tämänajan megatrendi on mobiiliviestinnän kasvu. Nykyään jokaisen tulee olla tavoittettavissa koko ajan. Kanavia viestinnälle on useita; tekstiviestit, whatsapp, facebook, sähköposti, snapchat. Lista on loputon ja kasvaa jatkuvasti. Kymmenen vuotta sitten tätä ei olisi voinut kuvitella, kun taas nyt on mahdotonta ajatella, että näitä viestintä mahdollisuuksia ei olisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti