Mitä markkinointi on?
Mielestäni markkinointi on toiminto, jonka tehtävänä on saada yrityksen myynnilliset ratkaisut tunnetuksi valitussa kohderyhmässä. Markkinoinnin kilpailukeinot eli markkinointimix sisältää tuotteen, hinnan, saatavuuden sekä markkinointiviestinnän. Näistä kilpailukeinoista usein merkityksellisin osa-alue on markkinointiviestintä.
Markkinointiviestintä voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen markkinointiin. Itse määrittelisin sisäisen ja ulkoisen markkinoinni siten, että kyseessä on sama asia, kohderyhmä vain on eri. Ulkoisen markkinoinnin kohderyhmä on ostavat asiakkaat, sisäisen markkinoinnin taas yrityksen sisällä toimiva henkilöstö. Sisäinen markkinointi on mielestäni osa-alue, jonka merkitys usein unohtuu. Ellei tuotetta pystytä markkinoimaan henkilöstölle, ei ulkoinenkaa markkinointi voi onnistua. Usein henkilöstöä pidetään itsestään selvyytenä ja ajatellaan, että kyllä he osaavat hommansa. Sisäisellä markkinoinnilla pyritään motivoimaan henkilökuntaa työhönsä, sekä toimimaan yrityksen konseptin mukaisesti. Kun henkilöstöllä on riittävän korkea tuotetuntemus sekä työmotivaatio on sen helppo toteuttaa toivotunlaista henkilökohtaista myyntityötä. Ulkoinen markkinointi taas sisältää, henkilökohtaisen myyntityön, suhdetoiminnan, myynninedistämisen sekä mainonnan.
Mitä mainonta sitten on?
Mainonta on yrityksen tiedotustoimintaa, joka kohdistetaan yrityksen kohderyhmälle, usemmiten joukkotiedotusvälineitä kuten lehtiä, internettiä, tv:tä, tai radiota käyttäen. Mainonta tähtää yleensä myynninedistämiseen. Mainonnan tavoitteena on olla niin mielenkiintoista, että se huomataan, se jää mieleen, se liitetään tuotteeseen tai brändiin ja tätä kautta vaikutetaan kuluttajan ostopäätökseen. Mainonnalla tulisi aina olla sanoma, mitä mainoksella halutaan sanoa, mitä kuluttaja hyötyy tuotteesta. Voidaan jopa puhua mainoslupauksesta, jonka tulisi olla erottuva ja mieleenjäävä. Mainoksen sanoma voi olla myös esimerkiksi ironinen tai jopa provosoiva, kuten Karhun olutmainoksessa. Tämä mainos jää mielestäni erittäin hyvin mieleen, pysäyttää sekä hieman hymyilyttää ;)
Mainonnan muotoja on monia, mainonta voi olla mediamainontaa, suoramainontaa, tapahtumainontaa tai esimerkiksi sponsorointia. Markkinointivälineet valintaan vaikuttavia kriteerejä ovat mainonnan kohderyhmä, kontaktihinta, sanoman välityskyky, peitto profiili, huomionarvo, lukuarvo, tilan ja ajan saatavuus sekä tehtävänjako.
Mutta tähän aiheeseen palataan tarkemmin ensi postauksessa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti